Moet je slecht uitgevoerde werken wel betalen?

De nachtmerrie van iedereen die bouwt, verbouwt of een klus laat uitvoeren: werken die slecht, onafgewerkt of zelfs helemaal niet zijn uitgevoerd! Sta je machteloos of kan je iets doen? En wat met die factuur die je gekregen hebt?

Stel je voor, je kijkt uit naar een prachtig afgewerkte badkamer en schakelt een professional in om de werken te laten uitvoeren. Geen nattevingerwerk, denk je! Het resultaat valt echter helemaal in het water: een scheve vloer, een lekkende douche, … En dan volgt er nog een gepeperde rekening.

Kan dit zomaar?

Gelukkig niet! Een aannemer moet het overeengekomen werk volgens de regels van goed vakmanschap en binnen een afgesproken of redelijke termijn uitvoeren. Doet ie dat niet, dan mag je hem in gebreke stellen én kan je zijn factuur gedeeltelijk of volledig betwisten.

Maak op voorhand goede afspraken.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom maken goede schriftelijke afspraken, goede vrienden. Kom samen tot een akkoord over wat, wanneer en hoe. Dat kan via een offerte, mail of contract. Indien dit voor jou te moeilijk of te ingewikkeld is, doe je best beroep op een advocaat specialist.

Niet tevreden? Contacteer hem/haar.

Ben je het wachten op die aannemer meer dan beu of ben je niet tevreden over een bepaalde klus? Neem dan meteen contact op om samen tot een oplossing te komen. Je kan ook beroep doen op een advocaat die het in overleg professioneel zal aanpakken.

Geen resultaat? Stuur een aangetekende ingebrekestelling.

Lijkt het niet te lukken, dan is er werk aan de winkel. In dat geval kan jij of jouw advocaat de aannemer een aangetekende brief sturen om hem in gebreke te stellen. Maak hier zo snel mogelijk werk van.

  • Omschrijf duidelijk waarom je niet tevreden bent.
  • Zorg voor voldoende bewijzen (zoals foto’s). Een advocaat kan beroep doen op een deurwaarder om een officiële vaststelling te doen.
  • Betwist je de factuur of een deel ervan, zeg dan waarom.
  • Geef de aannemer een redelijke termijn waarbinnen hij zijn fouten kan rechtzetten.
  • Vermeld in je brief wat je volgende stappen zijn. Bijvoorbeeld dat je genoodzaakt bent om een andere aannemer in te schakelen als hij de werken niet binnen de maand uitvoert.

Mag je een vervanger aanduiden?

Krijg je geen reactie of weigert de aannemer de situatie recht te zetten? Dan kan je via de rechtbank toestemming vragen om de klus te klaren door een ander (een gerechtelijke vervanging). De kosten van de nieuwe aannemer kan je dan verhalen op de oude. Dit is ook mogelijk buiten de rechtbank om, maar dat is niet zonder risico. De aannemer kan jou immers ook voor de rechter slepen. Oordeelt die dat je niet aan alle voorwaarden voldaan hebt, bestaat de kans dat je naast de factuur van de nieuwe aannemer ook nog eens een schadevergoeding aan de oorspronkelijke moet betalen.

Wat als het vertrouwen zoek is?

Zijn de werken zo slecht uitgevoerd dat je het echt niet ziet zitten om diezelfde aannemer nog een keer over de vloer te krijgen? Dan mag je als bouwheer gelukkig de overeenkomst beëindigen. Om te vermijden dat je een schadevergoeding aan de aannemer moet betalen, moet er echt wel sprake zijn van een zware fout. Je kan de overeenkomst via de rechtbank laten ontbinden of op eigen houtje. Doe je dit buitengerechtelijk dan is dit opnieuw niet zonder risico. Volg bovenstaande stappen en laat je bijstaan door een advocaat want de rechtspraak vereist de naleving van strikte voorwaarden.