Zo zeg je je huurcontract op zonder bijkomende kosten

Huur je een woning of een appartement als hoofdverblijfplaats maar ben je toe aan je eigen stekje? Of wil je gewoon verhuizen naar een andere huurwoning? Je gaat dan je huurovereenkomst moeten opzeggen. Dit doe je maar beter correct om nutteloze kosten te vermijden. Hou in elk geval rekening met de onderstaande bepalingen.

Als huurder kan je het huurcontract van jouw hoofdverblijfplaats op elk moment opzeggen. Je hoeft dit niet te verantwoorden maar je moet wel een opzeg van 3 maanden respecteren. De opzeg start de eerste dag van de maand, volgend op de opzeggingsdatum.

Wil je in de eerste 3 jaar na het sluiten van de huurovereenkomst al vertrekken, dan moet je een opzeggingsvergoeding betalen. Deze kan drie, twee of één maand huur bedragen, afhankelijk of je opzegt in het eerste, tweede of derde jaar van de huur.

Hoe pak je dit het beste aan?

Controleer de registratie van het contract

Is je contract niet geregistreerd, dan hoef je zelfs geen opzeg te respecteren. Heb je geen exemplaar van je huurcontract dat afgestempeld is door het registratiekantoor, controleer dit dan bij het registratiekantoor.

Kijk uit met een vaste termijn

Heb je een huurovereenkomst afgesloten met een vaste termijn voor maximaal drie jaar, dan ben je gebonden aan deze overeenkomst. Je kan slechts tegen het einde van de vaste termijn opzeggen en zal tot dan huur moeten betalen, tenzij je misschien voor nieuwe huurders kan zorgen en de verhuurder een beetje inschikkelijk is.

Kies het juiste tijdstip

Reken even uit hoelang je al huurt. Een goede timing om je overeenkomst op te zeggen kan je geld doen besparen.

Weet ook dat bij het beëindigen van de overeenkomst de einddatum de referentie is en niet de begindatum van de opzegtermijn.

Zorg voor nieuwe huurders

De meeste verhuurders willen je opzeggingsvergoeding laten vallen als je zelf voor nieuwe huurders zorgt. De verhuurder verliest zo immers geen inkomsten.

Betrek de verhuurder

Als je de huur vroeger wil laten eindigen dan de wettelijke opzegmogelijkheden, neem je best zo vlug mogelijk contact met de huurder en tracht je hem te overtuigen de huur te beëindigen van zodra er nieuwe huurders zijn.

Zowel een opzeg als een vroegtijdige beëindiging in wederzijds akkoord moeten schriftelijk gebeuren.