Wanneer riskeer je geflitst te worden aan een verkeerslicht?

Aan heel wat verkeerslichten staan flitspalen. Wanneer riskeer je daardoor te worden geflitst? Loop je bijvoorbeeld ook een risico als je door het oranje rijdt of als je door het groen rijdt tegen een overdreven snelheid?

Er bestaan heel wat misverstanden over de juiste werking van flitspalen aan verkeerslichten. Waar moet je precies rekening mee houden?

Dubbele controle

De meeste flitspalen die aan verkeerslichten staan controleren zowel of je niet door het rode licht rijdt als of je niet te snel rijdt. Je kan dus als je te snel rijdt terwijl het verkeerslicht op groen staat ook geflitst worden. Er wordt meestal gewerkt met twee lussen in het wegdek. Hierbij wordt het ogenblik dat je voertuig over de lus rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht. Om vast te stellen of je te snel reed wordt de tijdspanne gemeten waarbij je voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt.

En bij oranje?

Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.

Vraag de foto

Als je geflitst wordt kan je om een kopie van de flitsfoto vragen. Een aantal vaste flitspalen zijn niet in orde met de privacyregels omdat ze niet zijn aangegeven bij de privacy-commissie. Toch betekent dit niet dat je, als je door zo’n flitspaal wordt ‘geflitst’, de boete om die reden kan betwisten.