Een kras zit op je nieuwe auto: wat nu
Op het moment dat je je nieuwe wagen afhaalt in de garage blijkt er een serieuze kras op te zitten. Wat kan je in dat geval doen? Hoe kan je te werk gaan? Als je een nieuwe wagen bestelt mag je er op rekenen dat je garagist die in een onberispelijke toestand aan jou aflevert. Maar wat als blijkt dat er schade is aan de wagen? Hoe ga je dan te werk?
Je merkt het dadelijk
Bekijk de wagen op het moment dat je hem afhaalt grondig. Zie daarbij na of er geen duidelijke krassen of andere schade aan is. Is dat het geval, spreek er dan je garagist meteen op aan. Doe dat voor je de wagen meeneemt. Maak samen een document op waarin je de schade beschrijft. Spreek meteen af hoe je garagist daaraan verhelpt (hij zou de wagen bijvoorbeeld kunnen herstellen of een korting geven op de aankoopprijs). Zet de afspraken die je maakt ook op papier.
Je ziet het maar thuis
Het kan ook gebeuren dat je het probleem maar thuis vaststelt. In dat geval is het belangrijk dadelijk contact te nemen met je garagist. Vraag om te mogen langskomen. Probeer de garagist te overtuigen het probleem op zijn kosten op te lossen.
Hou er rekening mee dat je garagist in het slechtste geval zou kunnen zeggen dat de schade ontstond nadat jij de wagen afhaalde en dat hij daarvoor niet verantwoordelijk is. Of hij kan zeggen dat je de toestand van de wagen minstens aanvaardde door hem mee te nemen zonder opmerkingen te maken. Je riskeert dus zelf op te draaien voor de schade.
Je verzekeraar aanspreken
Als je de wagen omnium verzekerde kan je wel eventueel aangifte doen van de schade bij je verzekeraar. Op die manier kan je toch nog een herstelling bekomen. Hou er rekening mee dat er een franchise van toepassing kan zijn of een premieverhoging kan worden gevraagd.